hit tracker
Toyota Nasmoco Tegal

Jl. Martoloyo No.113-115, Mintaragen, Tegal

Menu

Gandeng Ibu PKK, Tanaman Jagung Diolah Jadi Makanan Bernilai Jual Tinggi

Thursday, August 15th 2019.

Tidak kurang daripada rakan-rakan KKN di kampung lain yang mengajar ibu-ibu PKK untuk menggunakan barangan tak bernilai dan makanan tradisional mempunyai mata jualan yang tinggi. Kali ini, pelajar Undip KKN di Desa Kesuben, Daerah Lebaksiu mengajar wanita PKK menggunakan jagung sebagai makanan bernilai tinggi.

Salah seorang pelajar Undip KKN di Desa Kesuben, Akhmad Raumulfaro Akbar, Kamis (15/8) berkata, para siswa Undip KKN II mengadakan latihan

pada pemprosesan makanan berbasis jagung. Acara tersebut diadakan di Dewan Desa Pendapa Kesuben bermula pukul 10:00 WIB. Kerana jagung adalah sumber makanan yang potensial yang banyak terdapat di Desa Kesuben dan dapat dikembangkan lebih lanjut untuk diproses.

"Untuk meningkatkan harga jualan jagung, pelajar UNDIP KKN Team II dari jabatan teknologi makanan memulakan program latihan untuk menghasilkan hasil jagung ke dalam produk spons jagung, puding jagung dan yogurt jagung," katanya.

Acara latihan ini, tambah Akhmad, bermula dengan persembahan bahan-bahan yang diperlukan dalam pembuatan persiapan makanan. Seterusnya menjelaskan prosedur untuk membuat produk span, puding dan yogurt jagung. Di samping itu terdapat pengedaran garis panduan risalah untuk pembuatan produk makanan yang diproses. Dan dalam aktiviti latihan ini wanita kelihatan sangat bersemangat.

"Dengan mengadakan latihan ini, diharapkan dapat meningkatkan nilai jual hasil panen jagung sehingga dapat meningkatkan taraf ekonomi masyarakat di Desa Kesuben. Acara ini dihadiri oleh seluruh ibu-ibu PKK di Desa Kesuben. mendengar persembahan bahan dan demonstrasi membuat produk span jagung, puding jagung dan yogurt jagung, "tambahnya.

Setelah latihan selesai, lanjut Akhmad, para penonton dari ibu-ibu PKK diberi produk yang diproses untuk dirasakan. Dan sambutan ibu yang cuba berpuas hati dengan hasilnya, kerana ini adalah proses yang baru yang unik dan lazat untuk dimakan. Sebenarnya, tidak ramai wanita PKK yang mencadangkan agar latihan ini berkembang lagi. Dan menjadikan produk ini diproses sebagai ibu pejabat PKK. Kerana dipercayai bahawa jika dibuang ke pasaran maka banyak yang akan dibeli. (guh / ima)

Mobil Terbaru

Related Article Gandeng Ibu PKK, Tanaman Jagung Diolah Jadi Makanan Bernilai Jual Tinggi

Tuesday 26 March 2019 | berita

Selain Moh. Nurhasan memiliki dua ahli waris lain yang juga menerima kompensasi serupa, yaitu Puan Sri Rejeki (pewaris Bambang Hermanto) dan Ny. Fitri Sari Dewi…

Monday 22 April 2019 | berita

Tawas Kota Bawaslu Komisaris Divisi SDM Nurbaeni menyebutkan, mereka yang jatuh sakit karena kelelahan di antara mereka tiga pengawas TPS yaitu Istiqomah, Idha Nur Arofaty,…

Friday 19 April 2019 | berita

"Cukup banyak, saya juga menandatangani aplikasi dari ASN yang akan bergabung dengan pilkades," kata Penjabat Sekretaris Brebes, Joko Gunawan, itu berhasil, Kamis (18/4). Menurutnya, untuk…